Studente kwam weer aan studeren toe

Lianne werd van achteren aangereden en hield daar schouder‑ en nekklachten aan over. Ze had ook moeite met dingen te onthouden en zich te concentreren en was vaak prikkelbaar. Toen ze inmiddels 20 was, zat ze nog op een mbo-opleiding, waar ze behoorlijk was vastgelopen.

 

Studievertraging of, nog erger, het afbreken van een studie en werkloosheid daarna kost de verzekeraar die voor het ongeluk van de desbetreffende student aansprakelijk is, doorgaans veel geld. Hoe eerder de herstelregisseur van Wibbens wordt ingeschakeld, hoe sneller de studie weer wordt vlotgetrokken. Het gaat er bijvoorbeeld om goede afspraken met studieloopbaanbegeleiders en examencommissies te maken en hen vervolgens aan die afspraken te houden. Ook een multidisciplinair programma, al of niet in combinatie met een cogmed-training, kan in zo’n situatie uitkomst bieden. Vaak zijn de betrokkenen zelf niet of nauwelijks in staat om de juiste stappen te zetten. Jongvolwassenen worden nogal eens als volwassenen behandeld, maar blijken onvoldoende machtig om met hun eigen problematiek om te gaan.

 

Uitkomsten van het herstelonderzoek

Uit gesprekken van de herstelregisseur met Lianne en haar begeleiders op school bleek dat zij in theorie een halfjaar achterstand had, maar in de praktijk ging dat tot een jaar oplopen. Gebeurde er niets, dan zou zij de opleiding waarschijnlijk niet kunnen voltooien. De begeleiders van Lianne op school bleken absoluut van goede wil, maar konden niet veel concreets doen. De school, een ROC met duizenden leerlingen, gaf hun daar organisatorisch te weinig ruimte voor.

Herstel onderzoek: domeinen studente
Herstel onderzoek: domeinen studente

Het herstelplan en het herstelwerk

Lianne volgde een cogmed-training bij een psycholoog van Wibbens. Zij kreeg daardoor duidelijk weer meer zelfvertrouwen. Vervolgens hield de herstelregisseur vanuit Wibbens een vinger aan de pols in het verdere opleidingstraject. De herstelregisseur had geregeld overleg met een vast aanspreekpunt in de school en maakte waar nodig afspraken over bijvoorbeeld extra begeleiding of het uitstellen van een toets wanneer Lianne meer voorbereidingstijd nodig had. Van belang was ook, dat Lianne op haar eigen verantwoordelijkheid werd aangesproken en duidelijk werd gemaakt dat haar studie niet iets vrijblijvends was. Op deze wijze werd Lianne weer op het goede spoor gezet en kreeg zij uitzicht op een voltooiing van haar opleiding met goed resultaat.

Zo blijft u altijd op de hoogte

Ontvang nieuwe casuïstiek iedere twee weken per e-mail