Viswinkeleigenaar kon na een ongeval weer aan het werk

Peter, eigenaar van een viswinkel, werd in de file hard van achteren aangereden. Omdat zijn herstel stagneerde, verwees de fysiotherapeut hem terug naar de huisarts.

De letselschadeadvocaat en de WA-verzekeraar vroegen Wibbens in deze fase, een jaar na het ongeluk, het herstel te begeleiden.

 

Uitkomsten van het herstelonderzoek

Peter klaagde over pijn en over beperkingen van de nek en de schouder. Wanneer hij een aantal uren had gewerkt, namen de klachten toe en was het druk in de winkel, meestal rond de middag, dan verloor hij regelmatig het overzicht. Hij kon het dan soms niet meer volhouden en werkte in feite nog maar zo’n vier uur per dag. Hij merkte geen verbetering en zag de toekomst steeds somberder in. Hij was opvliegend en had regelmatig discussies met zijn twee parttime medewerkers.

 

De arbeidsongeschiktheidsverzekering van Peter keerde toen nog uit op basis van 50 procent arbeidsongeschiktheid, maar de verzekeraar had aangegeven dat de uitkering binnen zes maanden zou worden afgebouwd omdat de klachten niet objectiveerbaar waren. Toch kon Peter sommige werkzaamheden niet meer doen, bijvoorbeeld haring schoonmaken, omdat hij dan steeds zijn nek moest buigen. De omzet was aantoonbaar met 25 tot 35 procent teruggelopen. De bevoorschotting door de WA-verzekeraar stond niet ter discussie.

 

Peter voelde extra spanning bij het autorijden en ging met zijn echtgenote nauwelijks nog ergens naartoe, omdat hij alle energie nodig had om de winkel draaiende te houden. Zijn echtgenote, die naast haar werk bij de gemeente de administratie van de viswinkel deed, was zeer bezorgd.

 

Wibbens HerstelRegisseurs Herstel onderzoek Letselschade
Herstel onderzoek: domeinen ondernemer Viswinkel

Het herstelplan en het herstelwerk

De herstelregisseur maakte een plan voor een jaar. In dat plan kreeg Peter de ruimte om te revalideren. Daartoe werd een intake bij een poliklinische revalidatie-instelling afgesproken, waar Peter vervolgens gedurende zestien weken een herstelgericht revalidatieprogramma ging volgen. In die periode maakten Peter en de herstelregisseur een gezamenlijk re-integratieplan.

 

Een bedrijfskundige werd gevraagd de bedrijfssituatie te analyseren. Via een uitzendbureau werd op kosten van de WA-verzekeraar een ervaren medewerker aangetrokken om Peter gedurende zes maanden te ontlasten. Samen met de twee vaste medewerkers moest deze uitzendkracht de winkel drie maanden zelfstandig draaiende houden. De bedrijfskundige kreeg dagelijks informatie over de dagomzet. De winkel werd op een aantal punten ergonomisch verbeterd. Er werd een in hoogte verstelbaar werkblad aangeschaft en de werkplek voor het schoonmaken van haring werd aangepast.

 

Na drie maanden revalidatiebegeleiding ging Peter weer opbouwen. Hij verrichtte eerst licht werk en ging vanwege de schouder- en nekbelasting nog geen haring schoonmaken. De uitzendkracht bouwde in drie maanden tijd zijn uren langzaam af. De omzet was tijdens deze periode niet verder gedaald. De inkoopkosten waren wat gestegen, maar zodra Peter de inkoop weer ging doen, daalden die kosten weer. Na een halfjaar werkte Peter weer voor ongeveer 75 procent. Er waren nog wel ups en downs, maar geen grote terugvallen meer. Tweeënhalf jaar na het ongeval kon de letselschadezaak worden geregeld.

Zo blijft u altijd op de hoogte

Ontvang nieuwe casuïstiek iedere twee weken per e-mail